Gəmiqaya rəsmləri
başlıca olaraq üç qrupa bölünərək
araşdırılmışdır: astral rəsmlər, zoomorf rəsmlər
və insan rəsmləri.
Astral rəsmlər.
Gəmiqaya rəsmlərinin
müəyyən bir qrupu astral rəsmlərdən ibarətdir.
Araşdırmalar göstərir ki, Azərbaycanda
məskənləşən tayfalar müxtəlif Göy cisimlərinə
sitayiş etmişlər. İlk Tunc dövrünə
aid gil qablar
üzərində Günəş, Ay, spiral rəsmlərinə
təsadüf
olunmuşdur.
Astral rəsmlər arasında Günəşi
şimvolizə edən işarələr xüsusilə geniş
yayılmışdır. Günəş rəsmləri dairə, dairədən
ayrılan şüa, içərisində nöqtə olan dairələrlə
təmsil edilmişdir. Belə rəsmlərə Qobustan,
Kareliya, Sibir və dünyanın digər yerlərindəki
təsvirlərdə rastlanmışdır. Tunc və Erkən Dəmir
dövrünə aid gil qabların bəzisinin oturacağı
batıq dairələrlə əhatə edilmişdir. Günəşin
boyalı və boz rəngli qablar üzərində geniş
yayılmış təsvirlərindən biri də şüalanan
dairələrdir. Şüaşəkilli naxışlarla bəzəmə Erkən
Dəmir dövrü boyalı qablarının ayrılmaz
xüsusiyyətidir. Bu dövrdə geniş yayılan
kannelyur ornamentin də Günəş kultu ilə bağlı
olduğu söylənmişdir. Bu tip Günəş təsvirləri
Azərbaycan xalqının məişətində uzun müddət
yaşamış, binaların fasadları, evlərin içərisi,
qapılar, habelə qəbirüstü daşlar Günəş rəsmləri
ilə bəzədilmişdir.
Günəşin geniş yayılmış
təsvirlərindən biri də iki çıxıntısı olan
dairələrdir. Gəmiqayada rastlanan təsvirlərdən
biri də xaç, yaxud svastika ilə dörd yerə
bölünən dairələrdir. N.Müseyibovun fikrinə görə,
xaçla dörd yerə bölünmüş dairə Günəşin öz
şüalarını dünyanın dörd tərəfinə yayması
anlamındadır. Xaçla dörd yerə bölünən dairənin
dünyanın dörd tərəfini simvolizə etdiyi
də tədqiqatçılar tərəfindən qəbul edilmişdir. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi
bu qorizontal məkanın dörd hissəli strukturu ilə
bağlı təsəvvürləri əks etdirmişdir. Bu baxımdan
Qeqam dağlarında aşkar olunan bir qaya təsviri
diqqəti cəlb edir. Burada dörd yerə bölünmüş
dairə və onun ətrafındakı bölümlərə uyğun olaraq
dörd insan təsvir edilmişdir. Bu insan rəsmləri
dünyanın dörd tərəfinin qoruyucu Tanrılarını
simvolizə edir. Bu ideyanın zoomorf obrazlarla
ifadə edilməsinə sənət əsərlərində kifayət qədər
rastlanmışdır. Bu tip təsvirlərin astral simvol
kimi qəbul edilməsi dünyanın nizamlayıcı
başlanğıc tərəfindən idarə edilməsi ideası ilə
bağlı olmalıdır. N.Müseyibov Gəmiqayadakı ikiyə bölünmüş dairənin sutkanın ikiyə bölünməsi, gecə və gündüz
haqqında təsəvvürləri əks etdirdiyini
söyləmişdir. Bizcə, dairənin ikiyə bölünməsi
dünyanın modelinin binar oppozisiyada
verilməsidir. Bu baxımdan M.Seyidov tərəfindən
nəşr edilən şaman davulları üzərindəki rəsmlər
diqqəti çəkir. Burada parallel xətlərlə ikiyə
bölünmüş
dairənin aşağı qismində o biri dünyanın,
yuxarıda isə Göy aləmini və orta dünyanı
simvolizə edən rəsmlər təsvir edilmişdir.
Gəmiqayadakı çarpaz xətlərlə bir neçə yerə
bölünən dairə rəsmini tədqiqatçılar araba təkəri
ilə müqaisə etmişdir. Tədqiqatçı arxeoloji və
mifoloji mənbələri təkərli nəqliyyatın inkişafı
ilə Günəşin səmada araba ilə dolaşması haqqında
mif ortaya çıxmışdır. Bu ideyaların Gəmiqaya
təsvirləri ilə nə dərəcədə bağlı olduğunu
söyləmək çətindir. Gəmiqayada bir yerdə
rastlanan və kəsişən xətlərlə doldurulan
dairənin, bizcə, araba təkəri adlandırmaq olmaz.
Qeyd edək ki, bu dairənin mərkəzindən iki
parallel xətt keçir. Belə parallel xətlərə şaman
davullarında və Sibirin qəbirüstü daşlarına
rastlanmışdır. Araşdırıcılar qəbir daşlarındakı
parallel xətləri o biri dünyaya gedən “yol” kimi
izah etmişdir. Azərbaycanlıların inancına görə
insanın ovcunda olan parallel xətlər onun həyat
yolunu göstərir Gəmiqayada rastlanan konsentrik
dairələrdən ibarət rəsmlərdən biri ilan başı ilə
tamamlanır. V.Əliyev onun Günəşi simvolizə
etdiyini söyləmişdir. Lakin qeyd edək ki, ilan
başı ilə tamamlanan spiral rəsmlərinə Kür-Araz
keramikasında da rastlanmışdır. Cənub-Şərqi
Avropanın Eneolit dövrünə aid qadın fiqurları
üzərindəki qıvrılmış spiralsəkilli ilan
təsvirləri qadın simvolikası və xıtonik
quvvələrlə bağlanır. Əgər Gəmiqaya təsvirinə
diqqətlə baxsaq burada bir-bir içərisində
yerləşdirilən üç konsentirik dairənin olduğunu
görərik. Birinci dairənin
içərisində çuxur oyulmuşdur. O Günəşi simvolizə
edir, onun ətrafındakı dairə mədəni məkanı, ilan
başı ilə tamamlanan sonuncu dairə isə
periferiyanı göstərir. Bizcə burada kosmik dünya
modelinin üç hissəli sturukturu və onların
qarşılıqlı əlaqəsi aydın şəkildə ifadə
edilmişdir. Günəşin geniş yayılmış
simvollarından biri də içərisində nöqtə olan
dairədir. Bu tip rəsmlərə Tunc dövrünə aid gil
qablar üzərinə və Kolanı nekropolunda da
rastlanmışdır. Qəbirlərdən birinin divarında
təsvir olunan Günəş tanrısının başı içərisində
nöqtə olan dairə şəklindədir Gəmiqaya
təsvirlərində və arxeoloji əsərlərdə Günəş
təsvirlərinin geniş yayılması Azərbaycanda
Günəşlə bağlı inancların geniş yer tutduğunu
göstərir. Günəşə, şüaya inam türk xalqlarının, o
cümlədən Azərbaycan türklərinin mifologiyasında
əks olunmuşdur.
Azərbaycan folklorunda
Günəş və Ayla bağlı xeyli əfsanələr vardır. Bu
nümunələr Günəşə tapınmanın qədim tarixi köklərə
malik olduğunu göstərir. Mirəli Seyidov apardığı
araşdırmalara dayanaraq qeyd edir ki, bir çox
xalqlarda olduğu kimi Azərbaycanlılarda da Günəş
Tanrısı – şüa, zoomorfik onğan və insan kimi
təsəvvür edilmişdir. Günəşin mifləşdirilməsi,
Günəş tanrısına inam şübhəsiz ki, onun təbiətin
məhsuldar qüvvəsinin
başlanğıcı olması ilə bağlıdır. Bu, günəşli
günlərin insanların həyatında mühüm yer
tutduğunu göstərir. Doğurdan da Gün işığı
olmadan bioloji varlıqların yaşaması və artması
mümkün deyildir. Günəşin mifologiyada hansı
obrazda çıxış etməsindən asılı olmayaraq o
müəyyən dərəcədə o biri dünyanı
işıqlandırmışdır.
Gəmiqaya təsvirləri
içərisində aypara təsvirləri də vardır. Tunc
dövrünə aid gil qablar üzərində aypara
təsvirlərinə, habelə aypara formalı bəzəklərə
geniş şəkildə rastlanmışdır. Gəmiqaya rəsmləri
arasında qoşa dairələrdən ibarət rəsmlər də
müəyyən yer tutur. Bu tip rəsmlərə Sibirin qaya
təsvirlərində və Qeqam
dağlarında geniş rastlanmışdır. Qoşa dairələr
halında verilən Venera ekizlər kultu ilə bağlı
olmuş, məhsuldarlığı simvolizə etmişdir.
Azərbaycan folklorunda Ülkər adlandırılan bu
ulduz ilə bağlı müxtəlif əfsanələr vardır.
“Ülkərlə Süleyman peyğəmbər”, “Yalançı Ülkər” bu
əfsanələrdəndir. Tədqiqatçılar bəzi xalqlarda
Ülkərin bəd quvvələrlə bağlı olduğunu qeyd
etmişlər. Q.N.Potaninin verdiyi məlumata görə
Venera, yaxud Ülkər monqollar, hunlar və türklər
tərəfindən sitayiş edilmişdir. Monqollarda
karvanları yoldan çıxaran, məhv edən Venera
haqqında əfsanə olmuşdur. Bu əfsanə eyni ilə
Azərbaycan folklorunda da mövcuddur. Əfsanəyə
görə gözətçi göydə parlaq ulduz görüb onu Ülkər
ulduzu hesab edərək karvanı yuxudan oyadır.
Karvan xeyli getsə də səhər açılmır. Bir azdan
başlayan boran isə karvanı məhv edir. Göründüyü
kimi karvanın qırılmasına səbəb başqa bir ulduz
olmuşdur. Odur ki, onu “Yalançı Ülkər”
adlandırmışlar. Azərbaycan əfsanələrində Ülkər
ulduzu baharın gəlişini və səhərin açılmasını
simvolizə etmişdir. Əfsanələrdən məlum olur ki,
qədim insanlar səhərin açılmasını
və baharın gəlişini bu ulduza baxaraq müəyyən etmişlər.
Ehtimal ki, Ülkər Gün çıxanda və Gün batanda
göründüyü üçün onu qoşa dairə şəklində təsvir
etmişlər. Zaman keçdikcə bu baharın gəlişi,
məhsulun yetişməsi, artıb çoxalma ilə bağlı
bərəkət simvoluna çevrilmişdir.
Ekizliklə bağlı
simvollar bəzən qoşa üçbucaqlar şəklində
verilmişdir. Qoşa üçbucaqlar digər göy cisimləri
ilə birlikdə verilməsi onların astral məna ifadə
etdiyini göstərir. İstər Gəmiqaya təsvirlərində,
istərsə də gil qablar üzərində heyvan və insan
fiqurlarının qoşa üçbucaqlarla təsvir edilməsinə
də rastlanır. Gəmiqaya təsvirlərində səma
anlayışı da öz əksini tapmışdır. Ehtimal ki,
Gəmiqayada rastlanan qövsvari xətlər də səmanı
simvolizə etmişdir. Fikrimizcə, səma anlayışı
daha çox astral rəsmlərlə ifadə edilmişdir. Bu
baxımdan astral rəsmlərin kompleks təsvir
edildiyi səhnələrin, həm də səma anlayışı ifadə
etdiyini söyləyə bilərik. Çünki xeyrin və
bərəkərin başlanğıcı sayılan Günəş, Ay, Venera
birbaşa Göyə bağlı idi. Səma təbiətin yaradıcı
qüvvələrinin simvolu, Göy aləmi, Tanrıların
məkanı kimi müxtəlif xalqların, o cümlədən
Azərbaycan türklərinin inanclarında əks
olunmuşdur. Əfsanəyə görə Günəşlə Ay Yerdə
yaşayırmış. Bir gün Günəş gəzə-gəzə Göyə çıxır.
Ayı Günəşi axtarmağa göndərirlər. Ay Günəşi nə
qədər axtarırsa tapa bilmir. Bu zaman Göy
guruldayır, indırım çaxır, Göy Yerdən ayrılır.
Günəşlə Ay Yerə yenə bilmirlər. Qeyd edək ki,
Azərbaycan türklərində əski inancların qaldığı
kimi Göyə tapınma indi də qalmaqdadır. Qədim
türklər Göy Tanrısına qüdrətli Allah kimi
sitayiş etmişlər. Türklərin inancına görə xaqana
hakimiyyət Göy tərəfindən verilmişdir. Göy Tanrı
insanların taleyini həll edir, xaqanları
yüksəldir, yaxud devirir. Rəvayətə görə əmir
Teymurun məhşur taxtı göy daşın üstündə olarmış.
O, səfərdə olarkən göy daş olan otaq bağlı
qalarmış. Yağıntı az olduqda Azərbaycan türkləri
uca bir təpənin başına çıxar, qurban kəsər
Allaha dua edərlər ki, yağış yağsın. Bu inanclar
“Çömçəxatun” əfsanəsində də öz əksini tapmışdır.
Əfsanəyə görə uzun zaman yağış yağmadığından
quraqlıq olur, Çömçəxatun bir təpənin başına
çıxaraq Allaha yalvarır ki, yağış yağdırsın.
Tanrı onun sözünü eşidərək yağış yağdırır.
Yağışın altında qalan qız islanır və yamyaşıl
bir ağaca çevrilir. Bu əfsanədə həm də
insanların kosmik dünya haqqında təsəvvürləri
əks olunmuşdur.
Gəmiqaya rəsimlərinin
müəyyən bir qrupu üç çıxıntılı işarələrdən
ibarətdir. Bunlar insan və heyvan rəsmləri ilə
birlikdə təsvir edilmişdir. Bəzi tədqiqatçılar
üç çıxıntılı işarələrin Günəşi simvolizə
etdiyini söyləmişdir. İ.M.Cəfərzadə onların
tamğa olduğunu, D.A.Axundov isə ev rəsmləri
olduğunu söyləmişdir. Bu fikirlərdən asılı
olmayaraq üçlüyün müəyyən simvolika ilə
bağlılığı şübhəsizdir. Bu işarələr praqmatik
olaraq insanların dünyanın hər üç qatını təmsil
edən qüvvələrə inancı və sitayişi ilə bağlı olmalıdır.
Gəmiqayada kiçik,
dairəvi, ya da oval nöqtələrdən ibarət işarələrə
də rastlanır. Bu tip rəsmlərin ulduzları
simvolizə etdiyi ehtimal olunur. Onlara başlıca
olaraq insan və heyvan rəsimlərinin ətrafında
rastlanmışdır. Rəsmlərin birində keçiyə doğru
hərəkət edən insanın başının səviyyəsində iki
kiçik oval dairə vardır. Bizim fikrimizə görə,
qoşa dairə Veneranın simvoludur. Bu tip
işarələrə keçi və dəvəyəbənzər heyvanın
ətrafında da rastlanmışdır. Məlum olduğu kimi
Azərbaycan folklorunda ulduzlarla bağlı xeyli
əfsanə və rəvayətlər vardır. Gəmiqayanın bu tip
təsvirləri yaxşı öyrənilmədiyindən onların hansı
ulduzları simvolizə etdiyini söyləmək çətindir.
Lakin qeyd etmək istərdik ki, nöqtəşəkilli
işarələr işığı, parlaqlığı simvolizə etmişdir.
Günəş təsvirlərinin içərisində nöqtə olan
dairələr şəklində təsvir olunması da bununla
bağlıdır. Dairəvi, yaxud oval formalı
nöqtəşəkilli işarələrin Göy cisimlərini
simvolizə etdiyi Sibir xalqlarının etnoqrafik
materiallarında geniş şəkildə əks olunmuşdur.
Gəmiqayada ayrıca
təsvir edilmiş qövsvari xətlərə və Günəş
simvollarından ayrılan qövsvari xətlərə
rastlanmışdır. Belə rəsmlərə teleut şamanlarının
məişət əşyalarında da rastlanır. E.A.Okladnikova
etnoqrafik materiallara əsaslanaraq Günəşdən
ayrılan qövsşəkilli xətlərin Göy qurşağı,
daraqşəkilli çıxıntıların isə yağışı simvolizə
etdiyini söyləmişdir. Azərbaycan türklərinin
yaddaşında saxlanan əfsanəyə görə Göy qurşağı
xanın zülmündən Göyə çəkilən yeddi qızı təmsil
edir. Əfsanəyə görə Göy qurşağının rəngi
qızların rəngini əks etdirir.
Gəmiqyada rastlanan
işarələrdən biri də xaç və svastika
təsvirləridir. Bu işarələr olduqca müxtəlif
variantlarda təsvir edilmişdir. Belə rəsmlərə
Tunc dövrünə aid boyalı və boz rəngli qablar
üzərində də rastlanmışdır. E.A.Okaldnikova
araşdırmalara dayanaraq xaç işarələrinin Günəşi,
yaxud xeyirxah Tanrılarla bağlı quş və insanları
simvolizə etdiyini söyləmişdir. V.Əliyev
Gəmiqayadakı xaç təsvirlərindən birini insan
fiquru adlandırmışdır. Gəmiqayada bu tip
rəsmlərə ov səhnələrində rastlanması onların
astral simvolika ilə bağlı olduğunu göstərir.
Azərbaycanın müasir tikmə və toxumalarında xaç
işarələrinin olması əski inanclarla bağlıdır.
Xaç təsvirləri haqqında yuxarıda söylənənlərin
doğru olduğunu təsdiq etmək üçün qədim
təsvirlərə nəzər salmaq kifayətdir. Bu
təsvirlərin insanların mifoloji düşüncə tərzi
ilə bağlılığı qədim rəsmlərdə daha aydın əks
olunmuşdur. Samarra
mədəniyyətinə aid gil qablar üzərində çevrə
boyunca düzülmüş dörd insan, keçi və quş
təsvirlərinə rastlanır. Xaç təsvirlərinin insan
və quş təsvirlərinə bənzədilməsinin tarixi
kökləri də bununla bağlıdır. Bu tip rəsmlər daha
sonra sxematik olaraq malta xaçı şəklində təsvir
edilmiş, qədim Şərq mədəniyyətinin populyar
motivinə çevrilmişdir. Bu tip təsvirlərə
Azərbaycanın mədəniyyət abidələrində, Qızılburun
boyalı küpəsinin üzərində də rastlanmışdır.
Yuxarıda qeyd edilənlər göstərir ki, xaç
təsvirləri qədim insanların inancları ilə bağlı
olaraq dünyanın dörd tərəfini simvolizə etmiş və
horizontal məkanın dörd hissəli strukturunu əks
etdirmişdir. Qaya təsvirlərində xaçın quşa,
insan təsvirlərinə bənzədilməsi, yaxud heyvan
buynuzlarını simvolizə etməsi bununla bağlıdır.
Bir xüsusu da diqqətə çatdırmaq istəyirik ki,
malta xaçları dünyanın horizontal quruluşunu beş
hissəli-mərkəz və onun dörd tərəfi şəklində
ifadə etmişdir. Bu sturuktur bir sıra xalqların,
o sıradan qədim türklərin mifalogiyasında
rastlanır. Məsələn ağac, yaxud dağ yerin
mərkəzi, dörd qayın ağacı isə dünyanın dörd
tərəfidir. Yaxud ağaca şüa düşür, onun
içərisində beş ev görünür və s. Dünyanın dörd
tərəfinə tapınmanın insanların, yaxud onların
ruhunun dünyanın dörd tərəfinin sahibi
tərəfindən qorunması anlamını ifadə etdiyini
yuxarıda
qeyd etmişdik. Gəmiqayadakı bəzi işarələrin
məzmununun açılması xüsusi araşdırma tələb edir.
Lakin onların bir qismi ilə bağlı fikirlərimizi
bildirmək istəyirik. Məsələn Gəmiqayada
rastlanan “T” şəkilli işarələrin hansı məna
ifadə etdiyini demək üçün Anau mədəniyyətinə aid
gil qablar üzərindəki rəsmlərə nəzər salmaq
kifayətdir. Qablardan birinin üzərində bucaq
təsviri, bucaqların arasında isə “T” şəkilli
işarələr verilmişdir. Bu naxış qabın bütün
gövdəsini əhatə etmişdir. Bunun adi bir naxış
olmadığını Altıntəpədən tapılmış bir əyircəyin
üzərindəki təsvirlər sübut edir. Əyircəyin bir
tərəfində iki insan fiquru və həndəsi ornament,
onun əks üzündə isə mərkəzdə günəş simvolu, onun
dörd tərəfində isə “T” şəkilli işarələr rəsm
edilmişdir. Bu simvolikanın kosmik dünya
modelinin horizontal məkana reduksiyası ilə
bağlı olduğu aydındır. Burada “T” şəkilli
işarələr dünyanın dörd tərəfini göstərir.
Gəmiqayada rastlanan bu tip işarələrin astral
simvolika ilə bağlı olduğu aydındır. Əlbəttə, bu
qədər uzaq əlaqələr bəzən inanılmaz kimi görünsə
də, mədəniyyətin sərhəd tanımadığını bir daha
sübut edir.
Gəmiqayada olan “V”
şəkilli işarələrə Naxçıvan boyalı qabları
üzərində geniş şəkildə rastlanmışdır. Boyalı
qablar üzərindəki təsvirlərin analizi onların
şüa anlamını ifadə etdiyini və astral simvolika
ilə bağlı olduğunu göstərir. |